GUARD

Dina händer ska alltid vara framför dig. Om det skulle uppkomma en situation som kräver att du försvarar dig mot slag eller andra angrepp kommer du ha ett försprång om du redan har händerna beredda som skydd, så att du snabbt kan höja din guard. Du kan i ditt naturliga kroppsspråk jobba med händerna framför dig, ex lugnande rörelse (som på bilden nedan).

ANGREPPSMÅL (känsliga kroppsdelar)

När du måste försvara dig, slå/sparka mot angreppsmålen för att underlätta för dig att komma undan.

LIGGANDE AVSTÅNDSSKAPANDE

Om du av någon anledning hamnar på marken (snubblar, blir nerbrottad), se till att ha en arm som skydd (guard). Försök hålla ögonkontakt med gärningsmannen, vänd aldrig ryggen till. Sparka, skrik och ta dig upp!

KLÄDTAG

2 varianter

  1. Tryck med underarmarna på motståndarens grepp för att komma närmre och jobba mot angreppsmålen.
  2. Alt. gå emot, tryck upp under hakan, andra armen trycker ner armbågen (ca 3.20 in i klippet). LÄNK

HANDLEDSGREPP

Dra händerna emot dig, den svagaste länken är mellan tumme/pekfinger på gärningsmannen. Om det krävs, sparka mot skrev/knäskålar!

GREPP RUNT MIDJAN (med låsta armar)

Sänk tyngdpunkten, höj underarmarna, rotera höften, steg bakom motståndaren, lägg ner på marken. Tar motståndaren tag om ditt huvud, slå alt tryck hans huvud ner mot marken och bänd dig loss från greppet.

Strypning framifrån

2 varianter

  1. Hooka vid handlederna, skrevspark, rotera ut från väggen
  2. Samma princip som vid klädtaget (alt.2), tryck hakan uppåt/attackera ansiktet, tryck ner armbågen med din fria hand, rotera ut från väggen

STYPNING BAKIFRÅN (underarmsstrypning)

Tryck i fötterna, trampa bakåt för att få luft, tryck armbågen uppåt, rotera runt.

Om du fastnar mellan motståndarens ben, slå mot skrev, alt tryck armbåge på insida knä

UNDERARMSSTRYPNING LIGGANDE

Tryck i fötterna, trampa bakåt för att få luft, tryck armbågen uppåt, rotera runt.

Om du fastnar mellan motståndarens ben, slå mot skrev, alt tryck armbåge på insida knä

HUVUDKOPPLING FRÅN SIDAN

Ta tag runt midjan, fäll explosivt bakåt

STRYPNING/SLAG SITTANDE PÅ OFFRET

Ta tag i ena armen, slå med den andra. Fötterna nära rumpan, studsa explosivt uppåt med rumpan samtidigt som du vrider dig åt det hållet där du har grepp om motståndarens arm.

RÄDDA KOLLEGA FRÅN RYGGSIDA PÅ GÄRNINGSMANNEN

Ta tag runt arm och huvud på gärningsmannen, dra ner honom snett bakåt, åt det hållet där du håller hans huvud. Om han är längre än dig, kan det vara svårt att nå upp till huvud/arm för ett bra grepp. Fota/knäa till honom i knävecket för att på så sätt få honom ur balans bakåt (se sista bilden).

MEDVETEN! Vad händer bakom ryggen?

Ha ögon i nacken. Kommer ett angrepp bakifrån, reagera snabbt! DINA händer ska alltid vara närmst halsen, ingen annans! Skrik och ta dig loss.

DU ska äga situationen, var inte ett lätt offer.